Svenska klassrummet vecka 50

Denna vecka har vi äntligen läst ut den mycket spännande boken “Drakens håla” av Ewa Christina Johansson. Efter bokens slut tränade vi på att skriva en gemensam bokrecension, dvs. en kort sammanfattning av boken med en rekommendation. Glasbarnen håller vi fortfarande på med att läsa ur och den blir bara mer och mer spännande. 

I vårt tema Time and Place, Earth and Space har vi studerat kartan i Atlas-böcker och pratat om de fyra olika väderstrecken. Vi pratade om att människan har delat in jorden i olika delar med hjälp av ekvatorn och längd- och breddgrader för att lättare kunna hitta platser. Vi pratade om att ekvatorn delar in jordklotet i två lika stora halvor (norra och södra halvklotet), men att den fysiska linjen ekvatorn (mittlinjen på jordklotet) inte existerar. Vidare fick eleverna studera, med hjälp av kartan,  länder som låg långt norrut, vid ekvatorn och långt söderut för att se om det fanns likheter eller skillnader i temperatur/årstid i januari resp juli månad. De fick också fundera över vad de skulle packa med sig om de besökte dessa länder i januari resp juli månad. 
Eleverna har också fått läsa upp sina berättelser och stjärnbilder och tränat på kamratbedömningar. 

Vi har också fortsatt med att titta på julkalendern “Tusen år till julafton” http://www.svtplay.se/julkalendern-tusen-ar-till-julafton och eleverna tycker att det är mycket spännande liksom våra diskussioner efteråt.I matematik har vi bl.a. arbetat med begreppen hälften/dubbelt och  positionssystemet.
Image result for alfred nobel
Onsdagens och torsdagens Nobelaktiviteter och lunch var fantastiska. I det svenska klassrummet fick eleverna lösa en mordutredning genom att testa olika vattenlösliga/fasta pennor. Eleverna har alla varit superduktiga och det var också kul att se så många som var uppklädda på själva Nobeldagen. Tack alla föräldrar som hjälpte till med att genomföra lunchen! 
Inför Nobeldagarna har fritidspedagog Isabela Assef filmat elever på Rådan med olika nationaliteter och hon skriver följande: 
“It turns out that we have almost 30 different languages spoken in this school. We are all different, but we respect each other and we live in Peace. In the Nobel day I think all our students should get the Nobel prize for Peace. We are all very proud to raise Worldwide citizens that live together with differences and respect each other"
Här är filmen: https://www.youtube.com/watch?v=oUqWcjJBXRw
Vi avslutade veckan med ett gemensamt Assembly där vi sjöng tillsammans, visade upp arbeten samt delade ut diplom.

Läxa:
Träna på “Jag är en astronaut” https://www.youtube.com/watch?v=2O3hFt9PnOs.

Nästa vecka (vecka 51):
Måndag: Lucia/Julavslutning startar med glöggmingel för samtliga elever och föräldrar/syskon kl. 16.00, sång kl. 16.30.
Tisdag: -
Onsdag: Rymden-teater för f-klassen, idrott
Torsdag: idrott, efter lunch ser alla 2:or på julkalendern, äter popcorn och firar Agnieszka som fyller år!
Fredag: Mentorer och elever har egna avslutande julaktiviteter på förmiddagen, fritids efter lunch. Jullov!

Övrig information:
På lovet kommer det att grovstädas på skolan, så vi ber er att tömma hallen på era barns kläder och saker innan ni tar julledigt.

Trevlig helg och tredje advent!


Kamratbedömning  skrivläxan

Kamratbedömning skrivläxan


Ma - hälften/dubbelt

Nobelaktivitet

Nobelaktivitet

Nobelaktivitet

Nobelaktivitet

Nobelaktivitet

Nobelaktivitet

Nobelaktivitet

Nobelaktivitet

Nobelaktivitet

Nobelaktivitet


Nobellunch
 

Vi lär oss lite om kartor/geografi






Nobellunch

Vi läser upp vår bokrecension av Drakens håla på Assembly

Vi berättar om vår Rymden-teater på Assembly


No comments:

Post a Comment