Veckobrev vecka 12

Nyhetsbrev Vecka 12 Åk 2 
Svenska
Denna vecka har vi repterat ordklasserna - eleverna fick svara på följande frågor: 
Vilka ordklasser har vi arbetat med? De svarade: Substantiv, adjektiv, verb.
Vad kan vi om ordklasserna? De svarade: Substantiv är saker och vi säger en, ett, flera framför. Verb är något man gör och vi säger att framför. Verb skriver vi olika i dåtid, nutid och framtid. Adjektiv säger hur något är.
Vad använder vi ordklasserna till? De svarade: När vi berättar, när vi skriver. 

Eleverna fick sedan skriva var sitt substantiv, adjektiv och verb för att sedan försöka skapa en mening av bara de tre orden. De provade sig fram och det var roligt att höra elevernas resonemang. En elev stötte på problem när han försökte forma en mening med enbart 3 adjektiv och konstaterade rätt fort att det inte gick. 

Eleverna fick sedan visa/läsa upp sina meningar och skriva dem på tavlan. Vi blandade sedan allas lappar och försökte skapa nya meningar som vi limmade på ett papper och vi läste också upp de nya knasiga meningarna. Efter det fick eleverna spela Kahoot för att svara på frågor om ordklasserna ännu en gång. 

Eftersom det är påsklov nästa vecka så vi även haft ett lite minitema om påsken. Eleverna har bl.a. fått rita påskägg till varandra, skapa vårblommor som påskliljor och tulpaner att pynta klassrummet med. Eleverna har också spelat Kahoot med frågor om påsken och fått lära sig om att påsken är en kristen tradition. Vi har också pratat om vad skärtorsdag, långfredag, påskafton och påskdagen symboliserar enligt Kristendomens heliga skrift Bibeln. Eleverna fick dock också veta att alla religioner har sin heliga skrift som de följer. Eleverna fick också svara på frågor som t.ex. varför vi äter ägg på påsken? För att de påminner om livet. 

Då det har varit persiskt nyår precis pratade vi om det också och hur man firar det. Vi slutade dock veckan med att ta upp den hemska händelsen som ägt rum i Bryssel och eleverna hade många frågor om terrorism och det som hänt, vi kan dock skatta oss glada över att bo i Sverige och att vi inte ska oroa oss utan kan känna oss trygga. Vi såg också på tisdagens avsnitt av Lilla Aktuellt som tog upp händelsen.

English
In English the children started learning in more depth about conjunctions. This will really help them to understand how to join sentences together and write with more flow. We were lucky to find some extra time to finish off our Person, Animal, Sport, and Country project. I feel this was a really fun and exciting learning curve for the children and it was a great way to help them manage information and build on their English knowledge. 

In the English classroom we have continued morning reading time. We have continued practicing and developing students motor skills by using new and more advanced worksheets. We have practiced reading aloud and understanding  passages by a using reading comprehension sheet“ Water”. We used this activity as an exit point for our Science topic about the water cycle. We got into a little more depth about why we celebrate Easter and how it is celebrated all over the world. Children worked on Easter cards, where we practice motor skills and writing in English. We have discussed Easter symbols and how to use them in a creative way to make cards.

Weekly art lesson was connected to the season of Spring and Easter Celebrations. Students were decorating the English classroom with  flowers and butterflies. It feels like they have created their own butterfly house in the English classroom.During Math, we have focused on finishing our subtraction books which we have been mapping out for the last few weeks. Students have worked on addition of place value as well as addition word problems and subtraction of unlike fractions.

This Wednesday we reflected on the past days and what we have been learning. We have also discussed what kind of skills we have learned in English, Math and  Science. We are continuing with reflection questions at the end of each school day. Each student had a different question to answer and it’s not only a great way of reflecting on the passing day but  great fun for the students..The students weekly class news can be seen in the grade 2 corridor.

Ingen obligatorisk läxa i svenska över påsklovet! 
Assignment: All students received from school multiplication table. Their task is to memorize table 1 till 5. Good luck! 

Kommande vecka 13:
Påsklov, fritids öppet tisdag till fredag.

Kommande vecka 14:
Måndag: Ta med en tom, ren konservburk.
Tisdag: Resurs.
Onsdag: Idrott.
Torsdag: Idrott.
Fredag: Läxan ut.

Övrig information: 
Skolan/Fritids har stängt vecka 29-31 i sommar.

Vecka 14 börjar vi med ett nytt tema och till måndag den veckan behöver eleverna ta med sig en tom och ren konservburk att plantera i.
Glad Påsk!

































Läxan - vårdikter!




No comments:

Post a Comment