Vecka 41

Denna vecka har vi repeterat de olika stavningsreglerna ck, j-ljudet, ng-ljudet och tj-ljudet. 

Det har också varit dags för att söka nya arbeten/ansvarsområden för oktober månad och medan eleverna skrev sin ansökingar tränade de också på att skriva sina för- och efternamn, födelsedatum samt att ge en motivering till varför de just de ska få jobbet som de har sökt.
Det har varit ett nöje att ta del av elevernas fyndiga motiveringar/förklaringar. Nedan följer några exempel:


Matsalsansvarig
För att jag gillar att hjälpa mamma och pappa med disken varje dag, jag hjälper dom med maten varje fredag.
Jag väntar på alla och jag tycker om att leverera.
Jag är bra på att se till att alla är tysta och lugna.
Jag är bra på att ta bort saker.


Tavelansvarig
Jag gillar att rita och göra nånting på tavlor.
Jag är bra på att sudda.
Jag hjälper min mamma att städa, jag är snabb på att städa.
Det är roligt när man får chansen att skriva på tavlan och sudda tavlan, snälla kan jag få det jobbet!


Assistent
Jag gillar att hjälpa väldigt mycket, jag lyssnar väldigt bra.


Återvinningsansvarig
Jag gillar att återvinna och gillar att återanvända.


Rast/Lekansvarig
Jag ska försöka att se till att alla har någon att leka med och har de inte det hämtar jag en kompis.
Jag vill vara rastvakt för jag brukar kolla 5 gånger om dagen på vänskapsträdet.


Ansvarig för bokhyllorna
Jag tycker att det är roligt att ha ordning och reda.


Bordsansvarig
Ibland är det pennor och sudd på borden.
För att det låter kul och väldigt tufft.


Ipadsansvarig
Jag är bra på att förklara hur ipads funkar och jag hjälper min mamma och visar hur man gör.
För att jag har två hemma och jag är duktig på ipads.
För att jag är snäll och duktig på att ta ansvar över saker, för att jag är en bra kompis.


Annars så har vi ägnat resten av veckan åt att göra klart Shaping Up; gå tipspromenad, skriva korta faktaböcker i Book Creator och vi har besökt ICA och frågat besökare för en hälsoundersökning. Vi har också haft Linneas pappa Massimiliano på besök som gjort DNA och cellexperiment med eleverna.












Vi har också börjat att förbereda oss för kommande utvecklingssamtal nästa vecka. Nytt för denna termins utvecklingssamtal är att alla samtalen kommer att hållas i det svenska klassrummet för att ni efter samtalen ska få möjlighet till att följa ned ert barn in till det engelska klassrummet för en Utställning om Shaping Up!

Vi avslutade veckan med Kemins Dag med temat Ljus där eleverna fick uppleva två experiment - ett hemmagjort batteri och en oljelampa. Under experimenten tränade eleverna på viktiga begrepp som hypotes, observation, resultat och slutsats.



I läxa har eleverna med sig hem sin läslogg!

Trevlig helg!

No comments:

Post a Comment